Odwiedza nas 97 gości oraz 0 użytkowników.

Sprawozdanie z XXIV Ogólnopolskiego Rajdu Turystów Zmotoryzowanych PTTK „Szlakiem Karolinki i Karliczka”

22 kwietnia 2023 r. odbył się XXIV Ogólnopolski Rajd Turystów Zmotoryzowanych PTTK    „Szlakiem Karolinki i Karliczka” zorganizowany przez Turystyczny Klub Motorowy „Zryw” O/PTTK Sudetów Wschodnich w Prudniku. Komandorem rajdu był Marcin Husak, a uczestniczyło w nim 46 osób + 2 psy, na 17 pojazdach. Pogoda była cudowna, ciepło i słonecznie. Start odbył się w Gogolinie. Przy pomniku Karolinki i Karliczka kol. Marcin Husak opowiedział historię ich życia, oraz dzieje Gogolina i odśpiewaliśmy piosenkę „Poszła Karolinka”. Nazwa Gogolin pochodzi od nazwy osobowej Gogola, lub od żyjących niegdyś na okolicznych stawach kaczek zwanych gogołami, lub od tak nazwanych niedojrzałych owoców. Następnie udaliśmy się do Dańca, gdzie bardzo uroczyście przywitała nas kierowniczka Muzeum Izby Regionalnej. Dzieci z miejscowej szkoły w strojach ludowych- śląskich przedstawiły miejscowe zwyczaje. Przy opowieściach pani kierownik zostaliśmy poczęstowani wspaniałym kołaczem z jabłkiem, makiem i serem ,oraz kawą. Następnym etapem był Ozimek. Zwiedziliśmy najstarszy na świecie żeliwny most wiszący z 1827 r nad rzeką Mała Panew, a miejscowy przewodnik oprowadził nas po Muzeum Hutnictwa. Tutaj na parkingu przeprowadzone zostały konkursy : z przepisów ruchu drogowego, ze znajomości mapy Polski i trasy Rajdu ,oraz zagadki logiczne. W Grodźcu zwiedziliśmy kościół z1891 r. pw. Matki Boskiej Częstochowskiej i św. Wojciecha , poświęcony Kresowiakom. Z Grodźca przejechaliśmy do Dobrodzienia. Pani dyrektor Domu Kultury powitała nas w starym epokowym stroju i oprowadziła po mieście, bardzo ciekawie opowiadając o jego historii i zabytkach. Tu zjedliśmy wspaniały obiad śląski ,oraz nastąpiło ogłoszenie wyników. I-sze miejsce zajęli Ela i Marcin Mikoś z Wrocławia, II- Michał Całka z Poraja, III miejsce zajęły dwie załogi : Benia i Adam Jaworscy z Białej ,oraz Grażyna i Janusz  Husakowie z Prudnika. Następnie udaliśmy się do Bzinicy Nowej na dawny cmentarz ewangelicki ,gdzie znajduje się grób Karolinki. Kol. Marcin Husak opowiedział o jej tragicznej śmierci i nastąpiło oficjalne zakończenie rajdu.  Uczestnicy rajdu byli z : Jeleniej Góry, Wrocławia, Poznania, Rudy Śląskiej, Poraja, Białej, Prudnika, Łodzi. Tychów, Zawiercia, Rudy Śląskiej i  Dobrzenia Wielkiego.

Zapraszamy na następne imprezy organizowane przez TKM ZRYW.